S&OP (Sales & Operations Planning) is een bedrijfsplanning proces dat zorgt voor een optimale afstemming tussen vraag en aanbod. Het proces wordt gekenmerkt door de volgende elementen:
- Zowel de vraag kant (sales) als de aanbod kant (productie, transport en inkoop) werken op basis van 1 plan.
- Het proces bestaat uit een (meestal maandelijkse) cyclus van meetings, waarbij in iedere meeting waarde wordt toegevoegd aan het inzicht in de balans tussen vraag en aanbod.
- Sales en Operations nemen deel onder leiding van Supply Chain en alle deelnemers hebben heldere verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden.
- De horizon is 1 tot 12 maanden, waarbij het zwaartepunt ligt op 2-3 maanden.
Wat levert het op?
De opbrengsten van S&OP liggen vooral in het creëren van mogelijkheden tot afgestemde optimalisatieslagen en in de reductie van ‘waste’ in de vorm van afstemmingsverliezen. Hierbij moet worden gedacht aan:
- Reductie out of stocks
- Optimalisatie van voorraden
- Reductie van onverkoopbare voorraad/ waste
- Optimalisatie van promotieplanning
- Optimalisatie van productieplanning (batchgrootte/productiefrequentie)
- Optimalisatie service levels
Wat merk je ook nog?
Naast deze ‘harde’ resultaten, zullen organisaties ook veranderingen merken in de manier waarop wordt gewerkt:
- Verbeterde afstemming zorgt voor betere samenwerking tussen Sales en Operations
- De operatie zal meer pro-actief worden bestuurd, waardoor er meer rust komt in de operatie.