Integrated Business Planning gaat een stap verder dan S&OP. Bij S&OP wordt gekeken naar de afstemming van vraag en aanbod; oftewel kan operations de vraag leveren. Bij IBP is het doel om de bedrijfsambitie te realiseren; wat moeten operations, sales en marketing doen om de bedrijfsambitie te realiseren.
Het IBP proces wordt dan ook gekenmerkt door de volgende elementen:
- Het startpunt is de bedrijfsambitie
- De taal is die van de bedrijfsambitie; doorgaans euro’s
- Niet Supply Chain, maar de P&L eigenaar (meestal General Manager) heeft de leiding en finance, marketing en new product development hebben een belangrijke rol.
- De horizon is 1 tot 18 maanden, waarbij het zwaartepunt ligt op 3-4 maanden.
Wat levert het op?
De opbrengsten van IBP liggen vooral in de synergie-voordelen, voortkomend uit de focus van de hele organisatie op de bedrijfsambitie. Deze verbeterde samenwerking en gedeelde KPI’s leiden tot de volgende winsten:
- Structureel hogere servicelevels
- Structureel lagere voorraden
- Stabielere performance richting de bedrijfsambities
- New product introduction geïntegreerd in de ambitie
- Ambitieuze en gedeelde KPI’s
Wat merk je ook nog?
De opbrengsten van IBP liggen vooral in de synergie-voordelen, voortkomend uit de focus van de hele organisatie op de bedrijfsambitie. Deze verbeterde samenwerking en gedeelde KPI’s leiden tot de volgende winsten:
- Van afstemmen is nu samenwerken de norm; niet alleen tussen Sales en Operations, maar door de hele organisatie
- Op tactisch niveau wordt het bedrijf nu pro-actief bestuurd. Dit betekent dat er systematisch beslissingen worden genomen die het bedrijf op weg naar de bedrijfsambitie brengt.