Wat is IBP

Onive Consulting | IBP

Onive Consulting | De 4 Stadia in business planning | IBP

Integrated Business Planning gaat een stap verder dan S&OP. Bij S&OP wordt gekeken naar de afstemming van vraag en aanbod; oftewel kan operations de vraag leveren. Bij IBP is het doel om de bedrijfsambitie te realiseren; wat moeten operations, sales en marketing doen om de bedrijfsambitie te realiseren.

Het IBP proces wordt dan ook gekenmerkt door de volgende elementen:

  • Het startpunt is de bedrijfsambitie
  • De taal is die van de bedrijfsambitie; doorgaans euro’s
  • Niet Supply Chain, maar de P&L eigenaar (meestal General Manager) heeft de leiding en finance, marketing en new product development hebben een belangrijke rol.
  • De horizon is 1 tot 18 maanden, waarbij het zwaartepunt ligt op 3-4 maanden.
Wat levert het op?

De opbrengsten van IBP liggen vooral in de synergie-voordelen, voortkomend uit de focus van de hele organisatie op de bedrijfsambitie. Deze verbeterde samenwerking en gedeelde KPI’s leiden tot de volgende winsten:

  • Structureel hogere servicelevels
  • Structureel lagere voorraden
  • Stabielere performance richting de bedrijfsambities
  • New product introduction geïntegreerd in de ambitie
  • Ambitieuze en gedeelde KPI’s
Wat merk je ook nog?

De opbrengsten van IBP liggen vooral in de synergie-voordelen, voortkomend uit de focus van de hele organisatie op de bedrijfsambitie. Deze verbeterde samenwerking en gedeelde KPI’s leiden tot de volgende winsten:

  • Van afstemmen is nu samenwerken de norm; niet alleen tussen Sales en Operations, maar door de hele organisatie
  • Op tactisch niveau wordt het bedrijf nu pro-actief bestuurd. Dit betekent dat er systematisch beslissingen worden genomen die het bedrijf op weg naar de bedrijfsambitie brengt.